KRITIK 5 – WER BLINZELT HAT ANGST VOR DEM TOD

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Herausforderndes Theater am Momentum

Der preisgekrönte Roman von Knud Romer über die romersche Kindheit als Sohn von einer deutschen Mutter in einem beengenden Nachkriegs Nykøbing Falster bekam, als er erschien, vielerlei Presse und wurde – für dänische Verhältnisse – sehr gut hier und im Ausland verkauft. Der polnische Regisseur Krzysztof Minkowski hätte das Stück naturalistisch mit gefühlsbeladenen Dialogen á Matador (sehr berühmte historische dänische Fernsehserie), aber entscheidet sich stattdessen für den Text und sucht darin die Stringenz für die Inszenierung mittels Aufrufe, Radiotheater und Poetryslam.

Es fordert die Zuschauer diesem rasanten Tempo einer der Schauspieler standzuhalten, während der Andere auf einem Stuhl steht und Deutsches Schwein darüber schreit, und natürlich auch von den Schauspielern, die – gegen Ende etwas Schwierigkeiten mit den zum Teil auch deutschen Textmengen hatten. Nichts desto trotz lieferten die beiden Schauspieler Jonas Littauer und Mille Maria Dalsgaard sowohl ein Oralequilibristisches als auch sehr ergreifendes Spiel und der Regisseur schafft es trotz Texttreue den Text so umzuinterpretieren, der ursprünglich etwas unnuanziert den Hass gegen die Provinz richtet und stets loyal bleibt der kompromisslosen Mutter gegenüber, dass wir ein Bild von einer egoistischen Einwanderin mit einer fast psychotischen Verweigerung jeder Form der Assimilation, und verständnislos den Konsequenzen ihren Einwegkrieg gegen die Rübennachkömmlinge in Nykøbing für Mann und Sohn mit sich bringt, gegenübersteht.

„Wer blinzelt hat Angst vorm Tod“ ist in dieser Inszenierung modernes Theater, wenn es sich am meisten kompromisslos zeigt und am interessantesten ist, und ich würde vermuten, dass ein paar zusätzliche Durchläufe die Perfektion mit sich bringen wird, was sofort höchste Note von mir auslösen würde.

sommerglaede.dk, 3.05.2013

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Svært teater på Momentum

Knud Romers prisbelønnede roman ”Den der blinker er bange for døden” om den unge Romers opvækst som søn af en tysk mor i et knugende efterkrigs- Nykøbing Falster  fik i sin tid masser af omtale og solgte efter danske forhold rigtigt godt både i ind- og udland. Den polske instruktør Krzysztof Minkowsky kunne have valgt at dramatisere stykket komplet med tidsrigtigt interiør og følelesladede dialoger a’ la Matador, men har istedet valgt at holde sig så tekstnært at fremførelsen nærmer sig  oplæsning, radioteater eller poetryslam.

Det kræver sit publikum at holde til halve kapitler oplæst i rasende tempo af den ene af de to skuespillere på scenen, mens den anden står på en stol og råber ”tyskersvin” ind over monologen, men så sandelig også af skuespillerne, der da også – især i slutningen havde en del besvær med at både at huske og formidle de enorme delvist tyske tekstmængder. Ikke desto mindre leverede de to skuespillere Jonas Littauer og Mille Maria Dalsgaard et både oralekvilibristisk og ganske gribende skuespil og instruktøren formår faktisk trods sin tekstnærhed at omtolke teksten, der i sin oprindelige form unuanceret retter sit had mod provinsen og sin loyalitet mod den krompromisløse moder, tilat medtage et billede af en egoistisk indvandrer med en næsten pykotisk fornægtelse af enhver form for assimilering og uden overhovedet nogen forståelse for de enorme konsekvenser hendes enmandskrig mod roebøndernes efterkommere i Nykøbing medfører for mand og barn.

”Den der blinker er bange for døden” er i denne opsætning moderne teater når det er mest interessant og kompromiløst og jeg tør formode at flere gennemspilninger vil tilføre den perfektion der automatisk ville give alle frem stjerner fra undertegnede anmelder.

sommerglaede.dk, 3.05.2013